• Mijn account
    • (X)Inloggen

      Ik ben al klant bij Poppenwinkel.com

      Voer je e-mailadres en wachtwoord hier in om in te loggen op de website:

      Wachtwoord vergeten?

      Nog geen klant bij Poppenwinkel.com?

      • Eerdere bestellingen bekijken
      • Automatisch verstuurgegevens ophalen
      • Track je bestelling
      Nieuw bij Poppenwinkel.com
Je bent hier:

Replica of namaak

 Origineel, replica of namaak?
Weet wat u koopt
 
Origineel, replica of namaak?
 
De verzamelwereld is een mooie, maar vaak onoverzichtelijke wereld. Net als Klein Duimpje of Hans en Grietje kunt ook u gemakkelijk verdwalen in dat grote, soms duistere bos....
Verkopers kunnen leep zijn en u een  'kat in de zak' verkopen. Maar het tegenovergestelde kan natuurlijk ook voorkomen. Dat u zélf - zonder het te weten - een bijzondere pop voor een appel en een ei van de hand doet. En, laten we eerlijk zijn, dit is u vast ook weleens overkomen. Mij wel....

Replica of namaak

Als u de waarde van uw pop wilt weten, moet u eerst kijken naar het aloude principe van vraag en aanbod. De laatste jaren is daar behoorlijk veel onoverzichtelijkheid in gekomen. In de tijd voordat iedereen over een pc beschikte en tweedehandssites als Marktgigant, Tweedehandsnet en Marktplaats nog niet in gebruik waren, zag je dat bepaalde poppen enorm duur waren. Vooral voor een Wildebras of een Schildpadpop werden enorme bedragen neergeteld. Maar nu iedereen zo'n beetje de wegen op het digitale netwerk kent, is er een enorm aanbod en zijn de prijzen erg gekelderd. Leverde een mooie plastic Wildebras in leuke kleding voorheen minstens 60 Euro op ( voor het gemak blijven we maar even in Euro's denken), nu kost een dergelijke schoonheid niet meer dan 20 tot 40 euro. Maar verder zullen deze prijzen zeker niet dalen. Van deze poppen komen er immers geen nieuwe bij.
 
Vraag en Aanbod
Nog weer anders is dit het geval bij de poppen voor volwassenen.  Dus de poppen die geen speelfunctie hebben en ook nooit hebben gehad. Het zijn poppen die gemaakt zijn voor de 'collectorsmarkt'. Hier wordt ingespeeld op de vraag wat succesvol en dus 'in' is. Zoals bijvoorbeeld de porseleinen poppen. Een aantal jaren geleden verschenen er ware beauties in de handel. Beeldschoon van afwerking en kleding. Zeer kwalitatief. En onbetaalbaar voor velen. Zoals de poppen van Goldina, Mayfair en Ashton Drake.
Poppen die in de periode 1995-2002, een paar honderd guldens kostten, worden nu op tweedehandssites aangeboden voor hoogstens 50 euro. Vaak ook 25 euro of nog minder.
Momenteel zijn reborns helemaal  'en vogue'. Deze zijn duur. Om een pop mooi te rebornen is naast geduld, creativiteit en kundigheid, ook veel tijd nodig. Een dergelijke pop is zijn geld dus echt wel waard. Maar de vraag zal ook weer gaan afnemen. En zodoende zullen over een tijdje ook deze poppen voor veel minder te koop aangeboden worden.
 
Speelpop en verzamelpop
Oude poppen die ooit een speelfunctie hadden blijven bijzonder. Zij zullen ook altijd een bepaalde onderwaarde houden. Zelfs moderne poppen zullen over 15 of 20 jaar meer opbrengen dan u er nu voor betaalt. Veel speelpoppen gaan immers verloren. Of ze raken erg bespeeld. Dan is het heel fijn als je als volwassene járen later  alsnog zo'n pop op de kop kunt tikken. De pop vertegenwoordigt immers een gevoels- en herinneringswaarde die je nooit zult ervaren bij de mooiste reborn of porseleinen Ashton Drake.
Maar kunstenaarspoppen, reborns en porseleinen poppen zullen er over 20 jaar zeker nog zijn. Want een verzamelaarspop zet je achter glas en houd je weg van kinderhandjes.
 
Merkengekte
Poppen die de moeite waard zijn om te verzamelen zijn natuurlijk poppen die oud en authentiek zijn. Daarom kijken verzamelaars in eerste instantie naar het merk om de identiteit vast te stellen. De waarde van het merk wordt overigens erg overschat. Sommigen vergeten zelfs om vervolgens naar de algehele staat van de pop te kijken. Men vindt het belangrijker om een echte Armand Marseille, Kestner of Heubach aan zijn verzameling te kunnen toevoegen, dan dat het gaat om een mooie, leuke, sfeervolle gave antiekeling. Dat is niet verstandig, natuurlijk.
We zouden minder waarde aan het merk kunnen hechten. Vooral als  je bedenkt dat fabrikanten het vroeger helamaal niet zo belangrijk vonden om hun poppen te labelen. De merkengekte is immers pas sinds ongeveer de laatste 20 jaar een fenomeen.
 
Een poppenkenner weet soms precies welke kenmerken aan welke producent toegekend kunnen worden. Dan moet het wel een bekende fabrikant zijn. Bij  poppen van onbekende fabrikanten is het echter vrijwel onmogelijk om de pop te identificeren.
Een Wildebras is vaak te herkennen aan het materiaal, de schephandjes en het type hoofd. Wildebras merkte zijn poppen vaak, maar vaak ook niet.
Bij Schildpad is elke pop vrijwel gemerkt. Maar bij Bella weer niet. Famosa meestal wel, maar Hans Völk merkte alleen maar poppen boven een bepaalde lengte. Je moet dus goed op de hoogte zijn van specifieke eigenschappen om een ongemerkte pop thuis te brengen.
 
Antiek of replica?
Antieke poppen zijn zo gewild, dat de vraag groter is dan het aanbod. Dan is het toch leuk om met een mooie replica  een verzameling completer te maken? Of als een origineel financieel niet haalbaar is, is de aankoop van een replica een leuke oplossing.
Een replica is overigens iets totaal anders dan een namaak.
Bij een replica wordt gebruik gemaakt van de originele kopmal. De trekken zijn daardoor hetzelde. De kop van een mooie replica is dan ook altijd gemerkt met hetzelfde merk en malnummer als van de originele pop. Maar ook ziet u soms een initiaal of een letter van de duplicator erbij.
Een mooie, echte replica heeft zijn prijs, zij het natuurlijk veel minder dan het origineel.
U kunt een replica ondermeer aan de volgende eigenschappen herkennen: Ten eerste staat er dus het echte malnummer en het merk van de oorspronkelijke, échte mal op het achterhoofd. Soms staat er een letter, een fiat of insigne van de latere replicator bij. Zoals bij mijn replica van de dreambaby van Armand Marseille. Daar is een W aan toegevoegd.
Ten tweede: bij een echt antieke pop is de binnenkant van de porseleinen kop wit. Bij een replica zijn binnen én buitenkant van dezelfde kleur.
Is er sprake van china-porelein, dan loont het de moeite om te kijken naar zwarte spikkeltjes. Dit zijn asrestjes uit de oven. Ziet u dat? In dat geval is de kans groot dat u een antieke china head of badepop in handen heeft. Een replica is in een moderne oven gebakken. As komt daar niet in voor. Dus is het porselein helder wit.
Ook aan het lijf zult u kunnen zien of de pop een replica is. Dit ziet er heel anders uit dan bij het origineel. Het textiel is niet oud en de handjes zijn van hetzelfde porselein als bij voornoemde kop het geval is. Bovendien komen replica's met handjes van papier maché zelden voor. Verreweg de meeste replica  poppen hebben handjes en voetjes  van porselein. Bij antieke poppen zijn die daarentegen meestal van hout of papier maché.
Gelede lijven van porselein komen wel voor bij replica's, maar zelden bij antieke. En, als er sprake is van vulling, dan is deze bij replica's meestal synthetisch. Bij antieke is vaak gebruik gemaakt van houtwol, zaagsel, gedroogde grassoorten, paardenhaar, kapok en dergelijke.
Een replica heeft zelden dezelfde kleurstellingen als het origineel. Bij de laatstgenoemde heeft immers ook de tand des tijds zijn verkleuringen toegevoegd. De verf bij replica's is harder, frisser en helderder.
De kleding is meestal heel zorgvuldig afgestemd op die van het origineel.
 
Nostalgie
Namaakpoppen, oftwel nostalgische poppen zijn, zoals het woord al zegt, gewoon nagemaakt naar oude voorbeelden. Ze zijn al dan niet gemerkt met de logo's of de namen van de huidige makers. Terecht, want er is immers geen gebruik gemaakt van originele, antieke mallen. Vaak zijn namaakpoppen prachtig aangekleed. Met moderne versierselen zoals kantjes, strikjes, parasolletjes en andere toetertjes en belletjes.